Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS
hello1


Welkom op mijn bloggie....

Omdat mijn website "klik" SMULPAAPJE "klik" al vol zit
met recepten en produchtinfo....

Ben ik dit bloggie begonnen.

Hier vind je recepten en een babbeltje.


Heb je zelf een leuk recept?

Stuur het me op. ....

En ik kijk of ik het kan plaatsen (met jou naam erbij natuurlijk)

In de linker colum kun je alles vinden wat er op mijn bloggie staat,

Kijk onder Index voor de recepten die er zijn

Kijk ook eens bij de * feestelijke recepten* op


christmastimebanner

Mijn blog met meer feestelijke recepten en sfeertips ....


Er kan altijd iets van je gading bijzitten.

Ik hoop dat je vind wat je zoekt.

Anders kun je me altijd nog een mailtje sturen.

Klik hiervoor rechts in de colum op Stuur Email

Alle recepten zijn voor 4 personen.

Zo niet.... dan zet ik het erbij



Er word veel gebruik gemaakt van "cups" in de recepten

Voor uitleg kun je HIER even kijken


Veel plezier bij het rondkijken en koekeloeren in mijn pannetjes

Ik zou het erg leuk vinden als je een berichtje achterlaat in het

"klik" Gastenboek"klik"

gastenboek



~*~*~*~

~*~*~*~*
wijn6

Over Wijn.....


Er word me nog wel eens per email advies gevraagd over wijn.

Er word me dan allerlei advies gevraagd,

En daar ben ik niet de juiste persoon
voor.

Ik hou n.l. niet zo van wijn.

Wijn drinken doe ik mischien 3 a 4 keer per jaar

Wijn is iets persoonlijks.....

Als ik wijn drink dan het liefst wit

En champagne vind ik niet te pruimen

Een koele rose gaat nog....

Dus ook voor wijn geld...smaken verschillen.

Mijn advies is dan ook ga naar een goede slijterij of bezoek een wijnproeverij....

Zij kunnen je goed adviseren welke wijn waarbij lekker is.

Je weet welke wijn je dan lekker vind en die kun je dan kopen.

Heb ik een recept met een wijnadvies dan zet ik het er uiteraard bij

Info over slijterijen en wijnproeverijen kun je op internet vinden

Ik hou het ondertussen bij andere bubbels....

~* ~* ~ * ~

Mijn Ebook over Zelf Likeur Maken....
te verkrijgen bij o.a.


likeurboekje

Mijn uitgever:

van Duuren

Bol.com

en Bruna




~*~*~*~


ZOEK JE EEN RECEPT .....VUL DE NAAM HIER ONDER IN VAN HET RECEPT

handje




Citroentaart van Jeroen

Citroentaart van Jeroen

Gister heb ik weer met plezier naar Jeroen gekeken
Hij maakte citroentaart
Nu ben ik gek op citroenen en ik werk er ook graag mee
Er word te weinig eer aan de citroen gegeven
Met dit recept van Jeroen van citroentaart veranderd je visie op de citroen
Hoera.......
Vandaag ga ik hem maken......
En dat word smullen
Dat weet ik nu al.

Ingrediënten:

Citroencrème:

1 kg citroenen
50 gram poeder voor vanillepudding
4 eieren
5 dl room (voor slagroom)
3 gelatineblaadjes
200 gram suiker

Taartbodem:

1 vel kruimeldeeg (kant en klaar)
1 klontje boter
1 lepeltje bloem

Eiwitschuim:

100 g eiwitten (restproduct bereiding crème)
200 g suiker

Bereiding:

Citroencrème:

Snij de citroenen in twee en pers ze uit. Ga door tot 1/2 l citroensap
Schenk het citroensap in een kleine pot en breng het aan de kook op een matig vuur.
Weeg de juiste hoeveelheid suiker en giet dit bij het citroensap.
Laat het mengsel even koken en roer met de garde.
Scheid de eieren.
Doe de dooiers in één schaal en bewaar de eiwitten in een tweede schaal.
(Bewaar het schaaltje koel. Dit eiwit gebruiken we voor de afwerking van de citroentaart.)
Neem een mengschaal en doe er de dooiers in.
Klop ze los.
Voeg daarna de suiker toe en klop dit met een garde tot een bleke massa,
waarin alle suikerkorrels helemaal zijn opgelost.
Voeg er het puddingpoeder aan toe en klop opnieuw met de garde tot het poeder is opgelost.
Schenk een deel van het warme citroensap met suiker bij het eigeelmengsel.
Roer met een garde.
Schenk nu de inhoud van de mengschaal terug in de pot met (de rest van) het citroensap met suiker.
Breng dit op een zacht vuur aan de kook terwijl je blijft roeren met de garde.
Laat dit mengsel indikken tot een smeuïge crème.
Neem een ruime mengkom en giet het warme citroenmengsel erin.
Laat de citroencrème in de koelkast afkoelen.
Week de gelatine in een schaaltje koud water.
Schep een paar eetlepels van de afgekoelde citroencrème in een potje.
Verwarm het potje op een zacht vuur.
Voeg er de uitgeknepen blaadjes gelatine aan toe en roer tot ze opgelost zijn.
Giet dit mengsel van warme citroencrème en gelatine bij de koude citroencrème en roer met een spatel.
Schenk de room in een mengkom.
Klop de room luchtig (vergelijk met yoghurtdikte) en spatel de hele hoeveelheid onder de citroencrème.
de vulling uit in de (afgekoelde) taartbodem.
Laat de taart opstijven in de koelkast.
Hou rekening met een wachttijd van ongeveer 2 uur.

Taartbodem:
Wrijf de binnenzijde van de taartvorm in met een beetje boter.
Gebruik een keukenpenseel om de boter zorgvuldig uit te strijken.
Schep er een beetje bloem in, schud en bedek er de taartvorm mee.
Zo zal je de taart later gemakkelijk uit de vorm kunnen halen.
Verwarm de oven voor op 180°C.
Schik het vel kruimeldeeg in de taartvorm.
Druk het deeg voorzichtig aan.
Druk of snij het randje overtollig deeg weg, of hou het ‘rustiek’ en behoud het.
Leg een vel bakpapier bovenop het deeg en giet er de baklinzen (bakgewichtjes) in.
Bak de taartbodem ‘blind’ gedurende 30 tot 35 minuten op 180°C.
(Controleer het resultaat, want elke oven is verschillend.)
Verwijder alle baklinzen en laat de taartbodem afkoelen.

Eiwitschuim:

Wanneer de taart zo goed als afgekoeld is,
kan je het zoete eiwitschuim bereiden dat bovenop de taart komt. (de meringue)
Terug naar de eiwitten die je apart hield.
Weeg de juiste hoeveelheid af. (Mogelijk heb je er een beetje teveel van.)
Doe het eiwit in een kleine pant en voeg de afgewogen suiker toe.
Verwarm dit op een zeer zacht vuur en blijf roeren met de garde tot de suiker opgelost is.
Je krijgt een licht schuimende witte massa die heel gemakkelijk kan aanbranden.
Dus blijf erbij en blijf roeren!
Giet het schuimige eiwitmengsel in de kom van je keukenmachine en klop het eiwit op met matige snelheid.
Blijf doorgaan tot het zoete eiwitschuim volledig is afgekoeld.
Spatel het schuim in lobbige pieken over de afgekoelde citroenkaart.
Gebruik hiervoor een spatel of pannenlikker.
Geef het eiwitschuim een goudbruin toplaagje
 door er heel kort met een gasbrandertje (bleu torch) overheen te zweven.
Let op: doe het voorzichtig!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 reacties:

Jeany zei

ohjee wel veel room hë ☺ maar wat ziet ie er lekker uit!! fijn weekend Jeanne

Populaire berichten