Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS
hello1


Welkom op mijn bloggie....

Omdat mijn website "klik" SMULPAAPJE "klik" al vol zit
met recepten en produchtinfo....

Ben ik dit bloggie begonnen.

Hier vind je recepten en een babbeltje.


Heb je zelf een leuk recept?

Stuur het me op. ....

En ik kijk of ik het kan plaatsen (met jou naam erbij natuurlijk)

In de linker colum kun je alles vinden wat er op mijn bloggie staat,

Kijk onder Index voor de recepten die er zijn

Kijk ook eens bij de * feestelijke recepten* op


christmastimebanner

Mijn blog met meer feestelijke recepten en sfeertips ....


Er kan altijd iets van je gading bijzitten.

Ik hoop dat je vind wat je zoekt.

Anders kun je me altijd nog een mailtje sturen.

Klik hiervoor rechts in de colum op Stuur Email

Alle recepten zijn voor 4 personen.

Zo niet.... dan zet ik het erbij



Er word veel gebruik gemaakt van "cups" in de recepten

Voor uitleg kun je HIER even kijken


Veel plezier bij het rondkijken en koekeloeren in mijn pannetjes

Ik zou het erg leuk vinden als je een berichtje achterlaat in het

"klik" Gastenboek"klik"

gastenboek



~*~*~*~

~*~*~*~*
wijn6

Over Wijn.....


Er word me nog wel eens per email advies gevraagd over wijn.

Er word me dan allerlei advies gevraagd,

En daar ben ik niet de juiste persoon
voor.

Ik hou n.l. niet zo van wijn.

Wijn drinken doe ik mischien 3 a 4 keer per jaar

Wijn is iets persoonlijks.....

Als ik wijn drink dan het liefst wit

En champagne vind ik niet te pruimen

Een koele rose gaat nog....

Dus ook voor wijn geld...smaken verschillen.

Mijn advies is dan ook ga naar een goede slijterij of bezoek een wijnproeverij....

Zij kunnen je goed adviseren welke wijn waarbij lekker is.

Je weet welke wijn je dan lekker vind en die kun je dan kopen.

Heb ik een recept met een wijnadvies dan zet ik het er uiteraard bij

Info over slijterijen en wijnproeverijen kun je op internet vinden

Ik hou het ondertussen bij andere bubbels....

~* ~* ~ * ~

Mijn Ebook over Zelf Likeur Maken....
te verkrijgen bij o.a.


likeurboekje

Mijn uitgever:

van Duuren

Bol.com

en Bruna




~*~*~*~


ZOEK JE EEN RECEPT .....VUL DE NAAM HIER ONDER IN VAN HET RECEPT

handje




Lamsbout met Bacon, Knoflook en Rozemarijn uit de Oven.


Lamsbout met Bacon, Knoflook en Rozemarijn uit de Oven

Dit recept doet me denken aan mijn buurvrouw in Amsterdam
Ze waren (haar man en zij) beide verzot op lamsbout en het stond geregeld op het menu
Buurvrouw kon heerlijk koken en het rook altijd zo lekker
Dit recept komt aardig overeen met haar versie.
Ook met knoflook en rozemarijn die ze in de inkepingen van de lamsbout stopte,
Alleen liet zij het in de grote pan garen op het vuur
Ik ben niet zo van het lamsvlees....
 maar ze smulde ervan en het rook dat het water uit mijn bekkie viel.
En het smaakte ook heerlijk....
Want geproefd heb ik het wel.
Dus voor de liefhebbers van lamsvlees.......echt eens maken.

Ingredienten:
6 personen

Een lamsbout van 2 - 2+1/2 kg
3 - 4 theelepels zout
1 theelepel versgemalen zwarte peper
250 gram bacon in reepjes van 5x5 mm dik gesneden en 2+1/2 - 3 cm lang
 (mager gerookt spek kan ook)
teentjes knoflook in kwarten door lengte gesneden
een takje rozemarijn
3 eetlepels zonnebloemolie+2 e boter
1/4 glas rode wijn of port

Voor Jus:

klein ui, fijn gesneden
1 volle eetlepel bloem
1/4 theelepel laurierbladpoeder
1/8 theelepel tijm
zout
peper
1 eetlepel tomatenpuree
genoeg warme runderbouillon om een medium dik/gladde jus te maken

Bereiden:

Maak inkepingen over gehele bout en doen in elk gaatje een stukje spek met er bovenop een stukje knoflook
 (Een goed tip is om even voor een half uur de spek reepjes in de diepvries te plaatsen, dan zijn ze steviger bij verwerking.)
Wrijf zout en peper in bout.
Wrijf lamsbout nu in met 1 eetlepel olie en bak op fornuis de lamsbout even rondom aan in rest van olie met boter.
Voeg 30 ml van 1/4 glas rode wijn en rozemarijn erbij en bak verder met deksel op pan in oven voor 2-3 uur eerst voor een half uur bij 200*C en erna bij 180*C terwijl de lamsbout af en toe met vocht uit pan bedruipt worden. 
(afhangende van grote van lamsbout duur garingsproces korter of langer) 
Om een mooie bruine korst te krijgen haal je de deksel af de laatste half uur.
Neem het vlees uit oven en laat even rusten voor 15 min. in aluminiumfolie.
 Vul braadvocht aan met rode wijn als het dreig aan te branden.

Maken van Jus:

Schep meeste van braadvet af indien nodig.
Fruit de ui tot glazig in overgebleven vet en ontzuur tomatenpuree erna in uienmengsel voor 3 min.
 Voeg bloem erbij en maak bloem gaar totdat er een korrelige stevige roux is ontstaan.
Voeg overige ingrediƫnten eraan toe en maak een jus door runderbouillon toe te voegen.
Laat jus voor 5 min. zachtjes doorkoken en zeef jus.
1Snijd tegen-graads de lamsbout in plakken en serveer in schaal de plakken lamsbout dakpansgewijs achter elkaar met een streep jus overheen. 
Rest van jus word apart erbij geserveerd.
Serveertips
Een lamsbout onder 1 200 g is niet geschikt voor deze methoden van gaar maken. Het word anders te droog.

Bron: Smulweb (recept van Deon)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 reacties:

Populaire berichten