Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS
hello1


Welkom op mijn bloggie....

Omdat mijn website "klik" SMULPAAPJE "klik" al vol zit
met recepten en produchtinfo....

Ben ik dit bloggie begonnen.

Hier vind je recepten en een babbeltje.


Heb je zelf een leuk recept?

Stuur het me op. ....

En ik kijk of ik het kan plaatsen (met jou naam erbij natuurlijk)

In de linker colum kun je alles vinden wat er op mijn bloggie staat,

Kijk onder Index voor de recepten die er zijn

Kijk ook eens bij de * feestelijke recepten* op


christmastimebanner

Mijn blog met meer feestelijke recepten en sfeertips ....


Er kan altijd iets van je gading bijzitten.

Ik hoop dat je vind wat je zoekt.

Anders kun je me altijd nog een mailtje sturen.

Klik hiervoor rechts in de colum op Stuur Email

Alle recepten zijn voor 4 personen.

Zo niet.... dan zet ik het erbij



Er word veel gebruik gemaakt van "cups" in de recepten

Voor uitleg kun je HIER even kijken


Veel plezier bij het rondkijken en koekeloeren in mijn pannetjes

Ik zou het erg leuk vinden als je een berichtje achterlaat in het

"klik" Gastenboek"klik"

gastenboek



~*~*~*~

~*~*~*~*
wijn6

Over Wijn.....


Er word me nog wel eens per email advies gevraagd over wijn.

Er word me dan allerlei advies gevraagd,

En daar ben ik niet de juiste persoon
voor.

Ik hou n.l. niet zo van wijn.

Wijn drinken doe ik mischien 3 a 4 keer per jaar

Wijn is iets persoonlijks.....

Als ik wijn drink dan het liefst wit

En champagne vind ik niet te pruimen

Een koele rose gaat nog....

Dus ook voor wijn geld...smaken verschillen.

Mijn advies is dan ook ga naar een goede slijterij of bezoek een wijnproeverij....

Zij kunnen je goed adviseren welke wijn waarbij lekker is.

Je weet welke wijn je dan lekker vind en die kun je dan kopen.

Heb ik een recept met een wijnadvies dan zet ik het er uiteraard bij

Info over slijterijen en wijnproeverijen kun je op internet vinden

Ik hou het ondertussen bij andere bubbels....

~* ~* ~ * ~

Mijn Ebook over Zelf Likeur Maken....
te verkrijgen bij o.a.


likeurboekje

Mijn uitgever:

van Duuren

Bol.com

en Bruna




~*~*~*~


ZOEK JE EEN RECEPT .....VUL DE NAAM HIER ONDER IN VAN HET RECEPT

handje




Over Bietjes......

 


Bietjes...

De rode winterbiet is deze maand volop verkrijgbaar.
Je kunt hem zowel gekookt als rauw in de supermarkt aantreffen.
De gekookte exemplaren kun je meteen bereiden zoals je wilt.
De rauwe bieten, zul je eerst zelf moeten koken.
Je moet ze van tevoren goed schoonmaken.
Gebruik hiervoor bij voorkeur een borstel en houd de bieten daarbij onder stromend water uit de kraan.
De schil wordt er tijdens het koken niet afgehaald.
Als de bieten gaar zijn, kun je dat zien aan het velletje dat makkelijk los gaat laten.
Je kunt de bieten laten afkoelen in koud water.
Nu moet de schil wel verwijderd worden.
Er zijn zomerbieten en winterbieten.

Zomerbieten zijn veel sneller klaar dan winterbieten, scheelt wel een kwartier kooktijd.
De rode biet is een gezonde groente.
Men beweert dat ze rijk zijn aan kankerbestrijdende stoffen.
De stof anthocyaan die de rode kleur aan de bieten geeft,
bevordert de celademhaling en de celstofwisseling.
Ze stimuleren het immuunstelsel.
Je kunt de rode biet dus eten ter bevordering van je weerstand,
maar in feite zijn alle verse groenten goed voor je.
De rode biet zorgt wel voor een andere kleur op je bord.
Rode bietjes smaken warm en koud.
Ze combineren goed met speklappen, maar ook met rundvlees.
Je kunt ze koken met stukjes appel, net als rode kool.
Bietjes smaken lekker in combinatie met geitenkaas.
Je kunt er hele moderne gerechten mee maken.
De rode biet wordt veel in de Vlaamse en Slavische keuken gebruikt.
Rauwe rode biet kun je lang bewaren.
De groente blijft in de koelkast (in een plastic zak bewaard) zeker een maand goed.
Gekookte rode biet is niet meer dan twee dagen houdbaar (in de koelkast).

Hoelang moeten rauwe bietjes koken?

Kook bieten liever niet te gaar; dan gaat veel van hun unieke smaak en stevigheid verloren.
In kleine blokjes gesneden, is kort blancheren genoeg: 3 tot 5 minuten.
Reken voor hele bieten, afhankelijk van de maat, 5 tot 10 minuten.
Als je de gaarheid controleert, moeten ze aanvoelen als stevige aardappelen.
Aangemaakt met wat olie laten ze zich ook heel goed roosteren in een oven van 180 °C; in partjes doen ze er 15 tot 30 minuten over.”
(dit volgens de groentebijbel)





Tegenwoordig zien we ook gekleurde bietjes...ook wel Chioggia Bietjes genaamd
Wat is een Chioggia biet:
Chioggia biet is een oud en smakelijk ras afkomstig uit het Italiaanse plaatsje Chioggia.
Deze biet is bijzonder geschikt voor rauwkostsalades; de smaak is zoet en hij ziet er prachtig uit!
Kook je de chioggia dan blijft de heerlijke smaak, maar de prachtige kleurschakering verdwijnt.
Verder zijn de eigenschappen van deze bieten nagenoeg het zelfde als de gewone rode biet.
Deze soorten koken is eigenlijk zonde van de smaak - dat wordt al gauw wat laf.
Klassieke Rode Bietjes kun je wel koken.
En stomen, in de oven bereiden, of rauw verwerken in een salade of een smoothie.
Deze regenboog bietjes zien er al leuk uit bij elkaar
En helemaal in een salade...

Waarmee laten bietjes zich combineren?

Wat dacht je van Blauwe kaas, Bosui, Gember, linzen en bijvoorbeeld Rozemarijn?
Deze smaken accentueren de aardse smaak van bietjes.
Of denk aan Appel, Geitenkaas of Feta, Basilicum, Dille, Munt en Venkel: die geven bietjes meer een frisse smaak mee.


Bron: Internet


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 reacties:

Populaire berichten